Wiaty samochodowe – materiał, lokalizacja, przepisy i fundamenty
Każda nowa inwestycja wiąże się z dobrym planem. Dziś pokażemy Ci, jak z nim zacząć – zapraszamy na szybki przegląd 4 rzeczy, o których musisz pamiętać planując budowę wiaty garażowej.
Czas: START!
Z czego zrobić wiatę garażową – drewno czy stal?
Obydwa rozwiązania są bardzo popularne i obydwa mają swoje zalety.
Drewno to oczywiście bardzo wdzięczny materiał, który powinien ładnie komponować się ze starszymi budynkami (rzecz jasna jeśli wiata zostanie wykonana porządnie ;). Na jego plus działa to, że jeśli posiadasz dryg do majsterkowania masz szansę postawić, ją nawet samodzielnie. Jednak, żeby drewno przez długie lata wyglądało dobrze należy o nie dbać – zabezpieczać i malować.
Z drugiej strony budowa i montaż stalowej wiaty garażowej będzie wymagała już wsparcia profesjonalistów. Zyskujesz jednak świetnie wyglądający obiekt, o trwałość którego nie musisz się martwić przez następne lata. Tego rodzaju carporty wykonuje się najczęściej z ocynkowanej ogniowo stali, która odporna jest na nawet najcięższe warunki atmosferyczne. Całość nie tylko skutecznie chroni Twój samochód, ale i może być bardzo praktyczna. W tym przypadku nie będzie problem montaż atrakcyjnego wizualnie oświetlenia, dobudowa pomieszczenia gospodarczego albo zaprojektowanie dowolnych, dekoracyjnych ścianek, które pasować będą do elewacji domu.
Co wybierasz?
My oczywiście rekomendujemy stal 😉 Naszym zdaniem to rozwiązanie zdecydowanie trwalsze i estetyczne, które każdorazowo można dostosować do indywidualnych potrzeb inwestora.
Wiata garażowa fundamenty i podłoże – jak je zrobić?
Porządnie wykonane fundamenty to podstawa. To one będą gwarancją szczęśliwego użytkowania wiaty przez długie lata.
Rekomendujemy dwa sposoby przygotowania fundamentów pod produkowane przez nas wiaty. Pierwszy zakłada wykorzystanie betonowych bloczków, które wylewa się w gruncie. Drugi sposób, nieco prostszy w realizacji, polega na zamontowaniu specjalnych fundamentów wkręcanych. Każde z rozwiązań powinno zostać zamontowane na głębokość 70 centymetrów, pamiętając, by ok. 5 cm wystawało nad powierzchnię. Typ fundamentu nasi eksperci każdorazowo wybierają i konsultują z inwestorem na miejscu budowy.
To też wtedy podejmuje się decyzję odnośnie utwardzenia podłoża np. kostka brukową. Od razu uprzedzamy, że jego przygotowanie nie zawsze będzie potrzebne. Jest to zależne od czynników, jak rozmiar wiaty (im większa tym większe prawdopodobieństwo utwardzenia), typ zabudowy (czy obiekt będzie przylegał bezpośrednio do domu albo posiadał żaluzjowe ścianki?) i oczywiście ukształtowanie terenu (o tym za chwilkę).
Wiata garażowa przepisy – czy potrzebuję pozwolenia?
Nie każdy wie, ale w myśl rozumienia polskiego prawa budowlanego, wiata garażowa traktowana jest jako budowla (a nie budynek). Oznacza to, że chcąc ją postawić na własnym podwórku, być może będziesz musiał postarać się o pozwolenie na budowę. No własnie – być może. Zależne jest to od rodzaju wiaty.
Jeśli zamierzasz postawić obiekt nie większy niż 50 m2, który nie będzie posiadał w pełni zabudowanych ścian, a dodatkowo na 1000 m2 działki nie wybudujesz więcej niż dwóch takich wiat – jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że ograniczysz urzędowe formalności do minimum.
W takim przypadku koniecznym będzie wyłącznie zgłoszenie chęci budowy do Twojego starostwa powiatowego. Powinny się w nim znaleźć dane dotyczące sposobu wykonania obiektu, termin rozpoczęcia prac, szkice oraz oświadczenie do dysponowania całą nieruchomością. Wzór takiego zgłoszenia znajdziesz >> TUTAJ
Lokalizacja wiaty garażowej – jak wybrać?
To wbrew pozorom super istotna kwestia. Wybór odpowiedniej lokalizacji wiaty na Twoim podwórku może dać Ci sporo oszczędności (zarówno czasu, pieniędzy i… nerwów).
Wiata powinna zostać wybudowana pod niewielkim kątem, tak by szybko odprowadzała nadmiar wody podczas opadów deszczu, a auto nie stało w kałużach. Jeśli nie chcesz, żeby przylegała bezpośrednio do elewacji domu dobrym pomysłem może być ustawienie jej na niewielkim wzniesieniu. Prócz tego pamiętaj, że nawet wiata na jeden samochód zajmuje trochę miejsca – warto zatem postawić ją w taki sposób, aby nie zaburzała ciągów komunikacyjnych na całym podwórku, a ze względu na przepisy prawa budowlanego znalazła się minimum 3 metry od działki Twojego sąsiada.
Kilka słupków, dach i ścianki – budowa wiaty garażowej tylko z pozoru wydaje się banalna. Pokazaliśmy Ci tylko cztery proste sprawy – materiał, przepisy, fundament i lokalizacja – a jednak tak kluczowe, prawda? Dlatego przed inwestycją dokładnie przemyśl wszystko, o czym dzisiaj mówiliśmy, a jeśli pojawią się jakiekolwiek pytania…
Skontaktuj się z nami:
+48 732 081 990
kontakt@marciniakogrodzenia.pl